تکامل اکوسیستم استارت آپی تبریز بازوی رشد کسب و کارهای نوپا/ "رینوتکس" ابزاری برای تجاری سازی فناوری است

علی جهانگیری دبیر اجرایی ششمین جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی ( 2018RINOTEX ) گفت: هدف از برگزاری این رویداد تجاری‌سازی است. در نظر داریم از این نمایشگاه به عنوان ابزاری برای ارتباط میان عرضه‌کنندگان و متقاضیان فناوری استفاده کنیم.

وی ویژگی جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی را نسب به دیگر رویدادهای مشابه تقسیم‌بندی متفاوت آن عنوان کرد و افزود: در این رویداد تقسیم‌بندی غرفه‌ها با تقسیم‌بندی دانشگاهی و پارک‌های علمی و فناوری یا حتی بر اساس استان و شهرستان در نظر گرفته نشده است. RINOTEX بر اساس زون‌های تخصصی تقسیم‌بندی می‌شود. به این صورت که هر زون موضوعات مخصوص به خود را در بر می‌گیرد.
جهانگیری دلیل اصلی تقسیم‌بندی زون‌های تخصصی را در درجه نخست ایجاد شبکه‌ای میان فعالیت حوزه مربوطه به‌منظور شناسایی و همکاری مشترک عنوان کرد و ادامه داد: دلیل دیگر این امر این است که متقاضیان و مشتریان بالقوه و بالفعل فناوری بتوانند به‌راحتی موضوع موردنظر خود را رصد کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان شرقی از جمله زون‌های تخصصی که در این دوره به جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی  افزوده شده است را «شهر هوشمند» و «نیازهای فناورانه حوزه دفاعی» عنوان کرد.
وی با اشاره به تغییر نرخ ارز در کشور بیان کرد: این رویداد در ششمین دوره خود بر نیازهای فناورانه تاکید دارد تا بتوان از طریق بخش‌های مختلف نیازهای فناورانه مطرح شود و نیازهایی که در این شرایط خاص نمی‌توانیم از خارج از کشور وارد کنیم را در داخل کشور و توسط محققین داخلی تأمین کنیم.
جهانگیری توضیح داد: امسال نمایشگاه‌های با رویکرد نوآوری و فناوری موضوعیت بهتری پیدا خواهند کرد. چراکه با وجود تحریم‌ها و مشکلات خارجی، فعالین این عرصه به این نتیجه رسیده‌اند که با روی آوردن به محصولات تولید داخل کسب و کار پایدارتری خواهند داشت. ضمن این که با نرخ ارز امروزی تفاوت قیمت تولیدات داخلی و خارجی قابل‌توجه است و موجب رونق استقبال از تولیدات داخل خواهد شد.
وی همچنین با تاکید بر حضور کشورهایی چون چین، مالزی، کشورهای هم‌جوار و آسیایی گفت: در صورت معرفی توانمندی‌های داخلی امکانی فراهم است که ارتباط بهتری با کشورهای دیگر برای صادرات داشته باشیم.
دبیر اجرایی ششمین جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی بیان کرد: در پایان هر دوره برگزاری این رویداد جهاد دانشگاهی به رصد شرکت‌کنندگان می‌پردازد. در دوره‌های گذشته حدود 7 تا 14 درصد افرادی که در این رویداد حضور داشتند توانستند فناوری خود را تجاری کرده یا بازار خود را توسعه دهند. این رقم با متوسط موفقیت در دیگر نقاط دنیا همخوانی دارد.
وی در آخر گفت: مردم و خانواده‌ها، دانشجویان و دانش آموزان می‌توانند با حضور در این رویداد با کارآفرینی و نحوه عملیاتی کردن فناوری در راه تجاری‌سازی آشنا شوند تا برای آینده فرهنگ‌سازی مناسب‌تری از پیش صورت گیرد. ضمن این که در چند سال اخیر بخش خصوصی به خوبی با این اهمیت آشنا شده و قدم‌های تازه‌ای برداشته است.
ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی همانند سال‌های گذشته در چهار بخش ایده‌های فناورانه، توسعه و تجاری‌سازی فناوری، فروش محصولات دانش‌بنیان و نیز نیازمندی‌های فناورانه برگزار می‌شود. اهداف این رویداد کمک به تجاری‌سازی فناوری، بسترسازی برای تکمیل چرخه علم تا فناوری و فناوری تا کسب‌وکار؛ شناسایی و معرفی نوآوری‌ها و اختراعات فناورانه، طرح‌ها و ایده‌های دانش‌محور؛ معرفی فناوری‌ها و بسترسازی برای کاربردی کردن توانمندی‌های پژوهشی است.
از دیگر اهداف ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی می‌توان به معرفی نیازمندی‌های فناورانه نهادها، دستگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی و خدماتی؛ ایجاد ارتباط میان دانشگاهیان و فناوران با بخش‌های مختلف اقتصادی و اجرایی؛ گسترش همکاری‌های فناورانه منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی؛ ایجاد فضای مناسب کسب‌وکار برای نخبگان علمی و فناوری و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان؛ جذب سرمایه‌گذار (داخلی و خارجی) برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان و نیز افزایش صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان اشاره کرد.
این رویداد از 17 زون تخصصی تشکیل می‌شود که شامل این موضوعات است: نوآوری و فناوری کشاورزی و زیستی؛ نوآوری و فناوری انرژی (برق و انرژی‌های تجدید پذیر)؛ نوآوری و فناوری نفت، گاز و پتروشیمی؛ نوآوری و فناوری صنایع نساجی و پوشاک؛ نوآوری و فناوری آب؛ نوآوری و فناوری مهندسی پزشکی؛ علوم شناختی و همگرا؛ نوآوری و فناوری نانو؛ نوآوری و فناوری ارتباطات، الکترونیک و میکروالکترونیک است.
دیگر زون های رینوتکس 2018 را نوآوری و فناوری صنایع خودرو، قطعه‌سازی و ماشین‌سازی؛ نوآوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ نوآوری و فناوری صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی؛ نوآوری و فناوری مواد پیشرفته، کامپوزیت و مصالح ساختمانی و راه‌سازی، نوآوری و فناوری نرم و هویت‌ساز (صنایع فرهنگی و خلاق)؛ فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه دانش‌آموزی؛ صنابع دفاعی؛ تکنولوژی‌های آموزشی و مهارتی و نیز شهر هوشمند تشکیل می‌دهد.
ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی 10 تا 14 آبان ماه سال جاری در نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار می‌شود. مهلت ثبت‌نام در این رویداد تا 30 مهرماه تمدید شده است.